KT HPO - 6. Mrsinj - vrh Nikina plasa

Područje: 14. Lika

O položaju, visini i imenu vrha
Na DGU-ovoj HOK5 ime vrha je Srčanik. Na TK25 navedena su dva toponima - Nikina plasaSrčanik* - oba kao  dio planine Mrsinj. Ime vrha Nikina plasa na TK25 nije navedeno.
*Prema DGU-ovom RGI – APP Nikina plasa je dio planine a Srčanik je vrh.
toponim Nikina plasa
P. Skok: ETIMOLOGIJSKI RJEČNIK HRVATSKOGA ILI SRPSKOGA JEZIKA (knjiga II., str 677)
plasä f (Istra, čakavski akcenat), također polj., rus., praslav. *polsa, »1° zemljište, polje, 2° iskrčeno zemljište, 3° čistina u šumi (Breşei, Istra), 4° toponim u sing., u pl. Plaše (Hrvatsko primorje, dio grada Rijeke), pridjevski toponim Ploški (od starijeg Plaše)« = plas m ili f (Vrbnik) »ravnica obrasla travom«.  ... Metaforičká značenja: plasa (Vuk, Ljubiša) »Г komad, grumen leda ili zemlje, 2° pahuljica snijega, 3° ploča od gvozda, olova, željeza, mjedi (upor. niže rus.), 4° toka na pojasu pločice od zlata ili srebra (Marulić, Jud. 4, 95)« = plas m »lim« (jedna potvrda: skatula od plasa to jest pleha, 18. v., Slavonija). Daničić upoređuje stcslav. plaha »segmentům« za to značenje i pretpostavlja značenje u korijenu »cijepati«. Ovamo možda kao poimeničen pridjev ž. r. na -б« plosnati »jama, provalija« (jedna potvrda kod Kavanjina). Denominal plašiti (Bella, Stulić) »taracati, kaldrmiti«. Rumunji posudiše plasă f u značenjima koja je teško spojiti i sa gornjim metaforama: »1° mreža, preda, 2° Klinge«, plasă de sanie »Kufe«, u pl. plasele f, rum. deminutiv na -ella > -ea pläsea »Griff, Stiel, Heft«, s glagolom a plasea »mit Griff versehen*. Da se radi o plasa u prvobitnom značenju, dokazuje rum. značenje plasă »Kreis im Flachland, Bezirk, Abteilung«. Slog pla- nastao je po zakonu likvidne metateze, upor. polj. plosa »zemljište, zemlja, kraj«, rus. polosd »uzak podugačak komad zemlje«. Baltičke ie. usporednice ne postoje. Matzenauer upoređuje s ags. spelc -e»fascia, lamina lignea«.
Metalni žig HPS-a zacementiran je za vršni kamen ispod natpisa "Nikina plasa" i ŽIG.
...
Vršna je glavica većim dijelom obrasla nižom šumom i lijeskom a vidik je otvoren samo od zapada do sjevera preko travnate padine. Daleko na obzoru od zapada do sjeverozapada proteže se Sjeverni Velebit s prepoznatljivim vrhovima (V. Kozjak 1620 m, Golubić 1650 m i Hajdučki kuk 1649 m, Veliki i Mali Rajinac 1667 m i 1699 m, V. Pivčevac 1676 m i Velebitska Plješivica 1653m) i nastavno Senjsko bilo (Bijeli vrh 1492 m, Ivetuša 1392 m, Jadićeva plan/na TK25 Jadrićeva plan 1416 m). U dubini obzora su travnate padine, dolci i drage te bliži (Palež 936 m, Koradić vršak 911 m i dr.) i dalji vrhovi (Blaževac 1023, Vršak 1036 m i dr.). Nastavno od SI do sjevera u dubini obzora su drage i travnate visoravni i bliži vrhovi (npr. Šljeme 1243 m) te sjeverni hrbat Mrsinja. Dalje na obzoru su gore: Veljun, Bjeluše brda, Bjeli vrh, Bačinovac i dr. a na sjevernom obzoru Mala Kapela.
Prilazi Korenica - Mrsinjgrad - Nikina plasa 2.45 h
Krbavica - Nikina plasa 2 h
............................
Korenica - Mrsinjgrad - Nikina plasa 2.45 h Uspon na vrh možemo započeti u Zagrebačkoj ulici, oko 320 m nakon benzinske postaje INA (iz smjera Plitvičkih jezera). Početak je označen okruglim markacijama i putokaznom pločom na vrhu velikih turističkih obavijesnih ploča uz cestu iz oba smjera (Plitvičkih jezera i središta Korenice). Put vodi ulicom Bana Derenčine oko 330 m do zadnjih kuća (do tuda se može vozilom*). Nastavno pl. put vodi po poljskom putu (označeno okruglom i pojasnom markacijom i putokazom) između ograđenih voćnjaka ubrzo izlazi na travnati i stjenoviti proplanak na kraju kojeg skreće desno (obilježeno strijelicama smjera i putokazom na borovom stablu) i ulazi u šumu. Dalje pl. put vodi po težačkoj stazi zatim kroz borovu pa mladu mješovitu šumu/šumarak a ubrzo kroz gustu bukovu šumu umjereno se uspinjući. Nakratko pl. put izlazi na mali travnati proplanak (otuda se otvara vidik na Plješivicu i Korenicu) pa ponovo ulazi u šumu i nastavlja oštrije se uspinjući do prvog raskrižja** u podnožju velike stijene na kojoj je arheološki lokalitet Mrsinjgrad. Uspon prema Nikinoj plasi nastavlja oštro lijevo (označeno okruglom markacijom, strijelicom smjera a na stijeni natpisom Poljice) oštro se uspinjući uz stijenu do izlaza na bočni sjeverni greben Mrsinja (na kojem je gradina). Pl. put nastavlja po šumskoj stazi ili po vlaki umjereno se uspinjući kroz bukovu šumu (gdjegdje prošaranu crnogoricom) do sedla na zapadnom hrptu Mrsinja. Otuda se pl. put lagano spušta i vodi po širokoj vlaki do sjevernog ruba prostrane visoravni/pašnjaka Poljice i izlaska na zemljano-makadamski kolni put (okrugla markacija i strijelica smjera na bukovom stablu). Nastavno pl. put vodi po kolnom putu uz zapadni rub Poljica (mimo dvije barake i drvenog stola i klupe uz rub šume) do raskrižja kolnih putova na južnom rubu pašnjaka. Lijevi odvojak kolnog puta vodi mimo jame Snježnjače a pl. put nastavlja pravo po kolnom putu još oko 200 m do raskrižja pl. putova (premda nas s desne strane kolnog puta obavijesna ploča PREČAC usmjerava u šumu po prečacu). Od raskrižja pravo pl. put vodi do izvora Krbavice a lijevo skreće prema Nikinoj plasi (označeno putokaznom pločom i strijelicom smjera). Prilazni put dalje vodi po vlaki umjereno se uspinjući do izlaza iz šume na travnatu vršnu padinu i nastavno po njoj mimo lovačke kuće i hranilišta za životinje do vršne točke.
*Premda se do zadnjih kuća može vozilom ne preporuča se. Naime, prostor za parkiranje je ograničen za dva do tri vozila i to u privatnom dvorištu ili uz prilazni put.
**Od prvog raskrižja pravo put kratko vodi do drugog raskrižja, desno prema Borju (označeno okruglom markacijom i putokazom) a pravo nastavlja oštro se uspinjući po travnatoj padini do stjenovitog grebena i ostataka gradine Mrsinjgrad.
Krbavica - Nikina plasa 2 h Premda markirani put počinje kod vrela Krbavice uspon na vrh možemo započeti na oštrom zavoju uže asf. ceste koja vodi u zaselak Mirići i nastavno prema vrelu. Ili, osamdesetak metara sjevernije od zavoja (u smjeru zaselka Panjkovići) do kraja asfaltne ceste i desnog odvojka makadamskog kolnog puta za zaselke Čalići i Rapajići (drveni putokaz). Pl. put dalje vodi prema sjeveru (označeno pojasnom markacijom i crvenom metalnom strijelicom učvršćenom na drveni stup) po makadamskom kolnom putu kroz zaselak Panjkoviće, mimo odvojka staze za izvor Suvaje (označeno putokazom), zaselak Olbine i nastavno do desnog skretanja pl. puta s kolnog na travnatu padinu Vrletne drage (označeno pojasnim markacijama na drvenom stupiću). Dalje pl. put vodi po stazi i ubrzo ulazi u šumarak, prelazi dragu i nastavlja po njenoj istočnoj strani po ostacima nekadašnjeg težačkog (tovarnog) puta. Ubrzo izlazi iz šumarka na izduženu livadu Ćulmovka (ili Ćulumovka, natpis na velikom kamenu uz pl. put) s grmovima borovice. Nastavno pl. put vodi po livadi (put je dobro označen okruglim i pojasnim markacijama i strjelicama smjera), zatim ulazi u šumu i kratko kroz šumu po starom težačkom putu vodi do novoprobijenog makadamskog kolnog puta. Prelazi ga i nastavlja kroz šumu mimo suhozida do izlaza na travnatu padinu (dio planine) Ražarić gdje prelazi zemljani put (za zaselak Koradići). Dalje pl. put vodi po stazi uz ostatke suhozida na travnatoj padini s brojnim grmovima borovice (put je označen okruglim i pojasnim markacijama). Na gornjem kraju padine pl. put izlazi na široku vlaku i po njoj kroz šumu vodi do prostranog proplanka i nastavlja po sjevernom rubu proplanka uz suhozid do ulaska u šumu. Nastavno put vodi po vlaki umjereno se uspinjući do izlaska na makadamski kolni put. Pl. put dalje vodi po kolnom putu do raskrižja* kolnih putova i nastavno po oštrom zavoju do raskrižja pl. putova. Od raskrižja pravo pl. put vodi do visoravni Poljica i dalje do Mrsinjgrada i Korenice a desno skreće prema Nikinoj plasi (označeno putokaznom pločom i strijelicom smjera). Prilazni put do Nikine plase vodi po vlaki umjereno se uspinjući do izlaza iz šume na travnatu vršnu padinu i nastavno po njoj mimo lovačke kuće i hranilišta za životinje do vršne točke.
*Nasuprot raskrižja sa sjeverne strane kolnog puta postavljena je obavijesna ploča PREČAC koja usmjerava put u šumu na prikratu/prečac radi skraćivanja puta po velikom oštrom zavoju.
Korenica - Mrsinjgrad - Nikina plasa (5,5 km)
Krbavica - Nikina plasa (5,8 km)
Prilaz(i) vozilom Preporučeni prilaz osobnim vozilom, kombijem, minibusom ili autobusom je prostrano parkiralište kod INA-ine benzinske postaje ili parkiralište restorana Šapina nasuprot benzinske postaje na sjevernom ulazu u Korenicu.
Preporučeni prilaz osobnim vozilom, kombijem, minibusom ili autobusom iz Krbavice je proširenje uz oštar lijevi zavoj uže asf. ceste koja vodi u zaselak Mirići (oko 300 m prije prvih kuća). Do zaselka Mirići možemo doći lokalnom asf. cestom (oko 4,8 km) koja se odvaja s državne ceste D25 Korenica-Gospić, oko 9 km od kružnog toka u središtu Korenice (označeno prometnim znakom).
Terenskim vozilom može se prići po makadamskom kolnom putu do prostranog pašnjaka Poljice, odnosno do odvojka pl. puta s makadamskog oko 200 m od južnog ruba pašnjaka.