KT HPO - 3. Dugi otok - vrh Orljak

Područje: 16. Jadranski otoci - juzni dio

Metalni žig HPS-a zacementiran je za vršni kamen uz natpis ŽIG i okruglu markaciju i naziv kontrolne točke.
Orljak nije KT drugih obilaznica.
S vrha se pruža vidik na sve strane. Od sjevera do SI na obzor se proteže Velebit i nastavno u smjeru kazaljka na satu na obzoru vidimo Tulove grede, Crnopac. A za dobre vidljivosti uočavamo na istočnom obzoru Dinaru, Prominu i Svilaju. Ispred Velebita proteže se Pag a ispred njega od SZ je niz otoka zapadnoga zadarskoga arhipelaga: Ist, Silba, Sestrunj te Ugljan i Pašman. U dubini obzora je Rava a iza nje o. Iž. U JJI smjeru proteže se Dugi otok i nastavno razvedeni Kornatski otoci (nacionalni park Kornati) i uz njih otok Žut. A za dobre vidljivosti daleko na obzoru od JI do JJI uočavamo Murter, brda u zaleđu Šibenika (Orlovača i Krtolin) te otoke šibenskog arhipelaga: Zlarin, Kaprije i Žirje.
Prilazi Kamenolom uz cestu Veli Rat-Sali - Orljak 1 h
...................................
Kamenolom uz cestu Veli Rat-Sali - Orljak 1 h Uspon na vrh započinjemo s proširenja kod nekadašnjeg kamenoloma u podnožju brijega Škare. Početak uspona označen je okruglom markacijom i nazivom vrha na velikom betonskom stupu (s velikim grafitom u boji - 198). Put (označeno okruglim i pojasnim markacijama) kratko vodi između ostataka zgrada kameneloma do gornje zgrade i putokaza gdje se spaja s drugim putom koji vodi od ceste po odvojku kolnog putu za spilju Strašna peć (označeno velikom obavjesnom pločom i putokazom za vrh). Planinarski put prema spilji nastavlja pravo po kolnom putu a lijevo između gornje zgrade i putokaza odvaja se prilazni put vrhu Orljak. Taj put vodi po uređenoj stazi po sjevernoj padini brijega Škare kroz makiju oštro se uspinjući do sedla na središnjem otočnom hrptu, prelazi na južnu stranu i nastavlja do raskrižja. Lijevi odvojak puta vodi prema vrhu brijega Oštravica a pravo put nastavlja po hrptu do sljedećeg raskrižja. Desni se odvojak oštro spušta prema spilji a pravo put vodi najprije blago se spuštajući a potom oštrije se uspinjući po kamenjaru obraslom makijom do vrha.
kamenolom - vrh Orljak (1,9 km)
Pl. put održava PD Babulj, Bibinje
Prilaz(i) vozilom Najbliži prilaz vozilom je proširenje uz nekadašnji kamenolom uz glavnu otočnu cestu D109 Veli Rat-Sali (na središnjem dijelu otoka uz dionicu ceste između Savara i Luke oko 70 m prije automatizirane meteo-postaje). Do kamenoloma možemo doći npr. iz trajektne luke Brbinj. Od trajektne luke mimo naselja vodi cesta do glavne otočne ceste (D109) i nastavno po njoj u smjeru JI (lijevo prema Salima) do kamenoloma (oko 10 km od trajektne luke).
Do proširenja uz kamenolom može se kombijem, minibusom i autobusom.
ažurirano 16. 10. 2021.
karto izvor(i) HGSS: Dugi otok 1:25.000 (2016.)